stå upp för er själva brudar!

För någon dag sedan läste jag ett inlägg på en blogg där en tjej skrev lite om dethär med
att när en tjej har haft sex med 5 stycken blir hon stämplad som en hora, men när en kille gjort
samma sak räknas han som cool. Hon skrev också att hon inte förstår var skillnaden sitter och att det
är en stor skillnad på hur killar och tjejer blir behandlade inom många olika saker.

När jag började läsa inlägget tyckte jag att det var helt rätt. Men när jag kom till slutet hade hon skrivit
att " man har lärt sig att det är så det fungerar och att det bara är att acceptera". Då blev jag förbannad.
VARFÖR ska man acceptera något som är helt fel?! Bara för att man är tjej och det anses vara det
"svaga könet"? ALDRIG i livet. 

Det är ungefär samma sak som att någon går och kallar dig för osmart, och du vet själv att du inte är osmart.
Du är hur smart som hellst och alla går och kallar dig dum. Skulle du då säga "jaja okej jag är väl osmart.."
 och bara låta det vara?! HUR DUMT ÄR INTE DET?! 

Visst är det sant att tjejer blir stämplade som slampor medans killar blir stämplade som coola, men att bara
acceptera det för att det är så det fungerar? Det är enligt mig ett bevis på att man saknar självförtroende och
självkänsla. Självklart är det onödigt att starta värsta fighten pga det, men att säga ifrån är för mig en självklarhet.

Inte fan hade jag tyckt det var okej att någon kallade min vän slampa för att hon haft sex, och det kanske
bara är jag som står upp för mina vänner. Det väljer man ju själv, men jag hade inte tyckt att det var en så
bra kompis om den accepterade att någon kallade mig hora.

Tillbaka till tråden då, som avslutning på hennes inlägg skrev hon att meningen med inlägget var att
hon tyckte att killar och tjejer skulle bli behandlade lika inom exempelvis den punkten och
då blev jag lite såhär -.^...
Man vill att killar och tjejer ska bli behandlade lika, och då är att acceptera det en bra lösning eller?
Människor slutar aldrig att förvåna, men endå.

Kan man inte stå upp för andra kan man inte stå upp för sig själv. Eftersom vi lever i en demokrati där vi
får uttrycka oss nästan precis som vi vill. VARFÖR inte göra det?!
Vill ni inte bli behandlade som sopor så stå upp för er själva. Jag kan nästan lova att ni kommer gå mycket
längre än om ni bara accepterar saker som ni inte alls tycker stämmer.

Men återigen, det är ditt eget val vem du vill framstå som.





Blir såhär förbannad


Kommentarer
Postat av: Elin Sandelin

sv: hu! kyligt :)

2012-02-05 @ 17:27:03
URL: http://eelinmarlenesandelin.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Skitbra Amanda. Det finns en judisk författare som heter Klemperer (tror jag) som har skrivit om att under andra världskriget tyckte han till sist själv att begreppet "jude" stod för något negativt- för så talade ju alla om judarna! Han kunde inte stå emot trots att han var jude själv.



Det gäller att fundera på vad man hör. Ta ingen skit! <3

2012-02-05 @ 23:29:14
Postat av: Evelina King

hahah vad skön bild :D Fast det r ju inte kul att va så förbannad :(

2012-02-07 @ 12:54:36
URL: http://evelinaking.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0